entropa si falsul patriotism

Welcome to Dracula Land. We are an endless periphery, a place from where artists make their way to European exhibitions by coach. We are a country that is too poor to support its own culture, but too rich to receive the aid channelled by developed countries into developing countries. We are a people adept at working with zero budgeting, we are masters of sales, false advertising and improvisation. Only in recent years have we realized that marketing this status is our only salvation, a quality that makes us at least a little interesting for others. (david cerny – entropa installation)

david cerny, asa cum probabil ati auzit deja, e un artist plastic ceh. genul care, in romania, ar fi terfelit pe la televiziuni, prin bloguri si ziare, de puritani de trei parale, “pai ce, asta-i arta?” ultima lui expozitie  – o reprezentare a europei in stereotipuri – a fost inaugurata la bruxelles cu focuri de artificii. probabil pentru ca, asa cum spunea un ziarist de la ‘the daily telegraph’, pentru prima data, o expozitie dispusa intr-una din cladirile care adapostesc asepticele institutii europene nu mai este o plictiseala cu simplul scop de a nu supara pe nimeni. pe scurt, expozitia lui cerny prezinta tarile intr-un mod care i-ar face pe patrioti sa-si iasa din fire – olanda e sub ape, iar deasupra valurilor se vad doar niste minarete, cativa preoti catolici polonezi, surprinsi in stilul celebrei fotografii de la iwo jima, ridica nu steagul american ci cel al comunitatii gay, franta e in greva, marea britanie lipseste iar romania, imi place asta, e un dracula-park. va mai amintiti proiectul ministrului agathon, by the way?  textele mi se par cel putin la fel de bune precum lucrarile propriu-zise. al romaniei este mai sus.

unul dintre preferatele mele este cel alaturat bulgariei, care apare in instalatie ca o retea de toalete turcesti. textul suna asa:

For me, our project is an opportunity to cope with false patriotism and find relief from the destitution of Bulgarian material and spiritual life. Not least, it is sure to upset a lot of people, and that is also what I am aiming for – to cause a scandal, especially at home. It’s a punk gesture, intentionally primitive and vulgar, faecally pubertal. (david cerny – entropa installation)

iar urmarea, atat de previzibila incat doare pur si simplu, suna asa:

Bulgaria’s foreign ministry has summoned the czech ambassador in Sofia to lodge a protest about the piece, according to the Czech News Agency. And Betina Joteva, spokesperson of the Bulgarian permanent representation to the EU, said in comments reported by EUObserver.com: “It [the work] is preposterous, a disgrace. It is a humiliation for the Bulgarian nation and an offence to [our] national dignity.” (CNN)

stiati ca la sofia, mai multi demonstranti s-au luptat ieri cu politia dupa ce cateva mii de oameni au iesit in strada pentru a acuza guvernul ca e corupt – strident de adevarat – si ca nu ia masuri impotriva crizei, si totul s-a sfarsit cu raniti si arestati? eh, natiunea bulgara este umilita de ironiile agatate pe un perete la bruxelles.

entropa, pe larg. (pdf)

——————————

in timpul asta, tot pe la bruxelles, niste europarlamentari romani mai patrioti au sarit in apararea tarisoarei lor. pentru ca nasoala comisie europeana a pus pe portalul europa.eu poze cu copii bolnavi, maltratati prin anii ’90 in romania. stiti ce-au zis ei? ca scenele cu pricina nu mai reprezinta de mult imaginea tarii noastre (acum e matusa tamara, indeed) si ca noi suntem nedreptatiti pentru ca nu avem, pe portalul respectiv, informatii despre personalitatile romanesti, asa cum au alte tari.

hai sa va spun ceva, sa le transmiteti daca va vedeti cu ei, ar fi trebuit sa stie, dar nu stiu: informatiile care apar pe site-ul cu pricina SUNT OFERITE DE STATELE MEMBRE UE. imaginile cu copiii au aparut de undeva din marea britanie (si ce? nu sunt reale? sunt trucate cumva?), informatii despre “marile personalitati” care oblojesc orgoliul patriotic al europarlamentarilor nu exista pentru ca romania nu are o biblioteca digitala adevarata si a participat cu foarte putine documente la proiect, prin institutul de memorie culturala (mediafaxul se lamenta spre exemplu ca o cautare cu eminescu nu da “decat” patru rezultate, din care trei in maghiara). sfinte istvan! e o conspiratie, va spun!

Welcome to Dracula Land. We are an endless periphery..

About subdeal

underhill viseaza sa locuiasca intr-o casuta umbrita de maslini pe malul mediteranei, fara munci obositoare, oameni nedoriti si alte batai de cap. pana atunci insa, incearca sa supravietuiasca in marele oras, are mare grija de pisici, creste plante si scrie pe blog. View all posts by subdeal

10 responses to “entropa si falsul patriotism

  • vera

    Subdeal – multumesc. Un post excelent.

    1. Eu tocmai ma ocup de o scrisoare de multumire catre europarlamentarii romani care au votat ‘pentru’ – ieri, la votul Raportului Catania. Iti trimit pe mail Comunicatul de Presa al Acceptului, sa vezi despre ce vorbim, daca vrei. Things change. Noi am cam tremurat pentru votul romanilor. Si si pentru rezultatul general al votului.

    2. Nu am inteles bine ultima parte. ‘Informatiile care apar pe site-ul cu pricina SINT OFERITE DE STATELE MEMBRE’, zici. Eu inteleg din postul tau ca pozele cu Romania au venit de la UK.
    Pai, mi se pare ca important este CINE decide care, dintre pozele primite de la unii si altii, sa intre pe site. Si daca e asa, atunci mi se pare ca europarlamentarii care au protestat au avut, teoretic, dreptate. Caci, in ORICE stat membru UE poti face poze care sa rusineze tzara respectiva. Dar, de ce sa le alegi pe acelea, pentru site-ul de care spui? sau, si mai la obiect: de ce, la unele tzari sa alegi imaginile infamante si la altele,nu? La nivelul asta, mi se pare corect protestul. Evident, nu la nivelul: acasa pute, la Bruxelles ne parfumam frantzozeshte.

  • underhill

    informatiile cu pricina sunt oferite de diversele institutii culturale din statele membre. in cazul nostru – institutul de memorie culturala.

    evident, fiecare biblioteca digitala are in baza de date mai multe documente, inclusiv legate de evenimente din alte tari, personalitati, opere de arta care apartin altor tari.

    franta a dat mai bine de jumatate din documente – pentru ca a avut ce. un filmulet cu caderea zidului berlinului, spre exemplu, e oferit tot de arhiva franceza.

    asa se face ca pozele cu copii au venit din arhiva britanica.

    iata comunicatul reprezentantei comisiei in ro:

    Biblioteca electronică europeană (EUROPEANA) oferă acces la colecţiile instituţiilor culturale europene. Acestea pot conţine lucrări care ar putea fi percepute ca inadecvate în anumite State Membre sau care pot crea o imagine nedorită despre un Stat Membru.

    Instituţiile culturale ale fiecărui Stat Membru sunt responsabile şi decid asupra conţinuturilor pe care le arhivează în format electronic şi pe care le oferă publicului prin intermediul Bibliotecii electronice europene. Europeana nu poate împiedica accesul la colecţiie instituţiilor culturale ale Statelor Membre.

    Aceste fotografii, care fac parte dintr-o colecţie din Marea Britanie, înfăţişează copii în orfelinatele şi în spitalele din România la începutul anilor nouăzeci. Motorul de căutare al bibliotecii afişează fotografiile pe prima pagină din cauza corespondenţei dintre termenul după care se efectuează căutarea şi informaţiile ataşate fiecărei fotografii la momentul în care aceasta a fost încărcată în baza de date.

    Fotografiile apar doar dacă se caută după termenul “Romania”. Dacă numele ţării este scris într-o altă limbă (de ex. “Roumanie”) se obţin cu totul alte fotografii.

    Pe măsură ce vor fi adăugate alte materiale despre România, aceste imagini nu vor mai fi printre primele rezultate generate de către o căutare”.

    si o declaratie pentru mediafax a institutului de memorie digitala:

    Contactat de Mediafax, directorul CIMEC, Dan Mihai Matei, a declarat că ştie despre existenţa pozelor respective şi despre faptul că acestea apar printre primele rezultate ale căutării după termenul “Romania” pe site-ul Europeana.eu. El a spus că a cerut explicaţii Biroului de la Haga, care gestionează proiectul Bibliotecii digitale al Comisiei Europene. Potrivit lui Matei, echipa de la Haga nu a putut oferi vreo explicaţie. “Părerea mea este că piesele apar în ordinea în care au fost introduse în baza de date. (…) Nu este o conspiraţie ca să iasă România prost”, a declarat directorul CIMEC. El a precizat că a atras atenţia coordonatorilor de la Haga că ar fi normal ca pe prima pagină de rezultate să apară obiectele trimise de CIMEC în acest scop.

    asta-i tot – niste fotografii, reale de altfel, care atrag atentia doar pentru ca nu sunt mai multe documente despre romania.

  • medusa

    Romania – an endless periphery. Bine spus.

  • wassa

    europa reprezinta capacitatea de autoironie si autocritica. and also the capacity of constantly challenging your values to see if they further apply. that’s what makes it a success story

    nietzche said “god is dead” in a europe that was…very religious. and he was highly respected for that. because he challenged european values.

    look at islam..salman rushdie wrote the satanic verses and got himself a nice fat fatwa.

    lingaul reconfirmat azi la ICR are si el niste articole pe tema asta destul de bune.

    http://www.ideiindialog.ro/articol_713/valorile_europei__i.html

    pacat ca e lingau…pacat ca pupa in cur…ca alti “nobili” predecesori…ca sadoveanu, calinescu, arghezi samd

  • underhill

    si europa chiar asa sustine ca este, ba chiar sustine ca vrea sa dea exemplu. se pare insa ca in vreme ce poate sa rada de zei, chiar si de zeii altora, nu poate sa rada de ea.

  • dead_fish

    chestia asta e amuzanta la fel de mult cum un sut primit in cur urmat de indicarea camerei ascunse ar fi amuzant. la fel poate realizatorul emisiunii a vrut sa vada daca “poti rade de tine insuti”, ca sa-l parafrazez pe artist. romania a scapat ieftin, acelasi cliseu atat de repetat incat si noi ne identificam cu el. dar desigur cerny si-a demonstrat geniul legandu-l pe dracula de romania. cat de original. franta scapa si ea usor, iarasi cu ceva ce poate fi numit amuzant, iar aici, fata de romania, macar si-a dat interesul si nu a pus o bascuta si un croissant. ma intreb insa daca romania ar fi fost in locul bulgariei daca acum ai mai fi laudat entropa.

    iar in ce priveste cat de arta este chestia respectiva, la fel de arta presupun ca as putea fi si eu, imbracat doar cu un ciorapel cu steagul cehiei pus intr-un loc strategic, cum faceau pe vremuri baietii de la red hot chilli peppers, plimbandu-ma prin centrul bucurestiului. o instalatie ambulanta. singura diferenta ar fi ca nu ma cheama cerny, deci nimeni nu m-ar crede cand as spune ca e arta.

    entropa nu a fost primita cu focuri de artificii cum spui tu. cehii si-au cerut scuze peste scuze, subliniand faptul ca fiecare tara din entropa a fost creata de un artist din acea tara. pentru ca asa era planul initial. dar surpriza, cerny doar a inventat niste nume carora le-a creat si un trecut iar instalatia a realizat-o singur impreuna cu cativa prieteni. asa ca cehii ce sa mai faca decat sa isi mai ceara scuze si sa se ofere sa retraga instalatia. chestie care nu s-a intamplat, acoperind pana la urma doar partea bulgariei. asta asa, ca sa prezentam “the facts”:)

  • underhill

    eh, un sut in cur, exagerezi, bineinteles. mi-a parut sincer rau ca portretizarea romaniei nu a fost mai indrazneata. asta ca sa nu te mai intrebi ce as fi facut daca.

    in dezbaterea “este asta arta?” nu ma bag, ca nu ajungem nicaieri. cred ca a fost transata cu ocazia poneiului roz.

    da – focuri de artificii, ceea ce nu inseamna “cu critici favorabile” ci doar atat: cu focuri de artificii. cat despre povestea cu artistii inexistenti, se afla intr-unul din linkurile pe care le-am pus in text. sper ca nu ma acuzi ca am ascuns “the facts”. 🙂

  • dead_fish

    nu exagerez atat de mult. iti mai aduci aminte de emisiunea lui craioveanu de pe pro tv parca? era acum cativa ani, o combinatie intre camera ascunsa si jackass. sunt sigur ca multi au crezut ca e amuzanta. la fel si cu entropa. de fapt deranjanta e inconsistenta lucrarii. daca toate tarile erau prezentate cu acelasi toilet humor – pun intended – ca si bulgaria poate ar fi fost mai ok. insa ele oscileaza intre absenta uk-ului, citatele cehiei si toaleta bulgariei. iar asta ma face sa il inghit destul de greu pe cerny si sa nu mi se para lucrarea nimic mai mult decat o autopromovare calculata cu grija. pana la urma, doar nu o sa ii comande vreo lucrare cineva din bulgaria, dar tarile mari sau cehia sunt hai sa le tratam cu manusi ca nu se stie ce pica. daca adaugi si ca s-a oferit sa scoata parti din instalatie daca e cineva deranjat de ele, copilul teribil al artei europene nu mai pare atat de teribil cat calculat si dornic de reclama.

    ai dreptate la faza cu focurile de artificii:) , greseala mea. dar daca te rog sa imi dai si mie sa vad unde ai citit ca au fost focuri de artificii la inaugurarea entropei, crezi ca gasesti?? :))

  • underhill

    daca stau sa ma gandesc bine, cea mai mare farsa este cea jucata cehiei. sau ma rog, autoritatilor cehe, care au jucat rolul de tap ispasitor in povestea asta, nevoite sa isi ceara scuze dupa ce chiar ele au fost fraierite. deci nu s-ar spune ca nu a incercat sa isi deranjeze propria tara.

    situatia la care s-a ajuns in cele din urma – convocarea ambasadorului ceh la MAE bulgar, presiunea pusa pe presedintia ceha a UE – e , cred, un motiv indeajuns de puternic pentru a explica autocenzura. in conditiile in care presiunile au fost cel mai probabil dirijate pe umerii lui cerny. una peste alta, scopul fusese atins. din cate observ, lucrarile lui cerny nu sunt facute sa dainuie, nu le vom gasi la louvre. sunt de multe ori niste mistificari, niste inscenari cu scopuri precise, dar care lanseaza dezbateri serioase, se joaca, daca vrei, dar se joaca cu lucruri serioase. (motiv pentru care idioteniile lui craioveanu raman asa cum am stabilit: niste idiotenii)

    sunt doar partial de acord cu argumentul inconsistentei. avem exemplul olandei, care numai bine nu a iesit din expozitie. sau al germaniei, unde ca a vrut, ca nu a vrut, cerny tot a indus privitorilor imaginea unei zvastici.

    tu crezi ca inconsistenta lucrarii a fost una deliberata, dar eu nu am de unde sa stiu asta. e o presupunere.

    referitor la bulgaria. unul din lucrurile care ma deranjeaza cel mai mult la politicieni este acel patriotism de parada. si tocmai asta a vrut cerny sa scoata in evidenta. patriotismul ar trebui sa se vada, spre exemplu, in capacitatea de a cheltui fonduri europene in timp de criza, dar nu, sofia nu este capabila sa faca asta, pentru ca politicienii au clienti (mafioti, that is) spre care trebuie sa dirijeze acele fonduri. si in vreme ce, pe de o parte, politicienii se fac vinovati de coruptie, pe de alta parte incearca sa prosteasca cetatenii, aparand onoarea tarisoarei aruncata in praf de un individ din cehia. dar e FALS, individul din cehia nu s-a adresat bulgariei, ci acelor patrioti de parada. scrie clar, in textul atasat lucrarii. ca nu s-a inteles, eh, asta e o alta treaba.

    ar mai fi ceva. scopul declarat al lucrarii lui cerny nu a fost anuntat degeaba. poate europa sa rada de ea insasi? iar intrebarea asta trebuie sa o punem intr-un context. acum cativa ani, europa a declarat ca libertatea de exprimare – chiar atunci cand permite ridiculizarea unor religii – sau a profetului mahomed spre exemplu – este o baza e democratiei, o valoare fundamentala a UE, ea nu trebuie doar pastrata dar si diseminata. and so on.

    acum, poate ca europa trebuie sa reconsidere aceasta declaratie. sau sa recunoasca ca e ipocrita.

Leave a comment